23.1.06

Kuluttamisesta

Tästä blogista tuli juurikin myös kulutusblogi. Eli tässä teemassa tullaan vastaisuudessa vierailemaan useammin.

Ensin ajattelin kaikessa laupeudessani suositella tumman suklaan ystäville Brunbergin tummaa suklaata joka on hieman edullisempaa kuin kilpailijansa, mutta vastaavasti kutkutti ainakin meikäläisen makuhermoja. Vaan kun ajattelin voida paremmin ja ostaa täysjyvävehnähiutaleita suklaan vastapainoksi, niin johan pomppasi. Rainbown vastaava tuote kustansi hyllyssä kahden euron pintaa. Vastineeksi tälle sai sitten nimihirviöhiutaleita 500 g. Hyllyssä kaiken maailman kellog*köh* kanssa oli vielä painonvartijoiden vastaava tuote. Luonnollisesti isommat ihmiset ketkä haluavat päästä painosta eroon saavat tyytyä pienempään pakkauskokoon, mutta kalliimmalla hinnalla. 375 g ja tästä pienemmästä paketista sitten pulitetaan yli 4 euroa. Ei maistu meikäpoikamandoliinille moiset vartijat. Melkein tekisi mieli perustaa samantien kukkaronvartijat, joka alkaisia valvoa kyseisten firmojen rahastuksia.

Niin, tuotteestahan sopii maksaa enemmän jos se olennaisesti poikkeaa halvemmasta. Vaikkapa nyt maun puolesta. Mutta kaipaako joku brändiä pöytään? Kuivakaappiin? Bränditäysjyvävehnähuitaleita?

3 comments:

Anonymous said...

Myös täältä löytyy Rainbown kyseisiä hifi-vapaita muroja. Sattuupa vielä moisista löytymään enemmän ravintokuitua kuin Kellogsin vastaavista. Ainakin muistaakseni. Makukin on 'aivan hyvä'.

Onneksi on oppinut ostamaan ruokaakin vain maun perusteella, kun on tarpeeksi kaikkea kokeillut. Esim. Rainbown lasagne on paljon maistuvampaa kuin Knorrin samainen. Ja luonnollisesti kustantaa vähemmän. Rainbow'lla kun tuo brändäys ei vissiin ole vielä oikein onnistunut.

justsopivasti said...

hmm.. Mitä tarkoitat? Siis kyseessähän on ns. kaupan oma tuote. Kuten pirkka, xtra ja mitä niitä lie. Kai tuotakin voi tavallaan brändiksi sanoa. Samaa tuotetta halvemmalla hintaa.

Anonymous said...

Juuh, ketjujen oma tuotehan se on. Ja brändi kuin brändi mun nähdäkseni. Tarkoitinkin vain, että Rainbow tuotemerkki ei ole leimautunut niin hienoksi merkiksi, että sen nimestä tarvisi maksaa tuotteessa lisää. Ja miksipä tarvisi, kun tarkoitus on myydä halvalla... Sekavaa, mutta ei mahda mitään. :)